Op maandag 29 juli vertrok de Tridens voor de uitvoering van de Nederlandse boomkorsurvey van 2024. Netjes op tijd en met mooi weer. We deden een meting van temperatuur en zoutgehalte op verschillende dieptes in de waterkolom (CTD; conductivity and temperature at depth) en de boomkorren werden uitgezet. Dat ging gepaard met een boel lawaai. Wij stonden aan stuurboord en zagen niets, maar intussen was de bakboordgiek door de rem geschoten en lag op de reling. Gelukkig was er alleen materiële schade, de giek werd met slimme oplossingen van de bemanning weer verticaal gezet en we voeren terug naar Scheveningen om te zorgen dat hij goed gezekerd was en om de aansturing over te zetten zodat dit niet nog een keer kon gebeuren. Maandag aan het eind van de dag konden we weer vissen, met alleen stuurboord. Op dinsdag visten we met één vistuig (stuurboord) en gingen in de loop van de middag naar Scheveningen om de giek te laten controleren door een extern bedrijf, zodat we zeker wisten of we er veilig mee konden vissen. Toen dat allemaal goed was, stoomden we uit om woensdagochtend met frisse moed te kunnen gaan vissen.
Het instrument waarmee we temperatuur en zoutgehalte meten (de CTD) // The instrument used for measuring temperature and conductivity at different depths (the CTD) |
De giek is door de rem geschoten // The arm that went down too far |
On Monday 29th July Tridens left the port of Scheveningen for the 2024 beam trawl survey. Nice weather, time of departure according to plan. We did a vertical measurement of conductivity and temperature in the water column (CTD), and the crew started setting the nets. It sounded pretty rough. We only had view on starboard side, which looked fine. But at portside, the arm had gone down because the breaks on the winch didn’t work. Luckily no one was injured. The arm was lifted vertically again, and anchored, and we went back to Scheveningen to make the situation safe again. After dinner, we were still able to carry out a haul, using only the starboard side. On Tuesday we only fished with starboard side, and went back to Scheveningen at the end of the afternoon to get the arm checked by an external company, to know if we could use it safely. As all was fine, we sailed out again, towards the station for Wednesday morning.
Dit had het moeten zijn // This is what it should be |
No comments:
Post a Comment