Friday 4 August 2023

Geen vlekkeloze start van BTS2023//No immaculate start of the BTS 2023

Op maandag 31 juli vertrok de Tridens voor de eerste week van de jaarlijkse boomkorsurvey BTS. Het onderzoek is bedoeld om gegevens te verzamelen over aantallen, ruimtelijke verspreiding, en leeftijdsopbouw van een aantal commericële platvissoorten zoals schol, tong, schar, tongschar, bot, tarbot en griet. We verlieten de haven van Scheveningen met winderig weer.

On Monday 31 July we went on board Tridens for the first week of the 2023 beam trawl survey (BTS). The survey aims to sample flatfish, and provide fishery independent information on spatial distribution and age composition of i.a. plaice, sole, dab, lemon sole, flounder, turbot and brill. In windy conditions we left the port of Scheveningen (The Hague).

Een laatste blik op Scheveningen // Last view on Scheveningen


Na de lunch waren we op het eerste station. De kabel van het instrument waarmee we watertemperatuur en zoutgehalte op verschillende dieptes in de waterkolom meten (de zogeheten CTD) brak vlak voordat we de CTD in het water wilden laten. We besloten dus meteen te gaan vissen. Na een half uur haalden we de vangst aan boord: veel zeeappeltjes (Psammechinus miliaris), jonge wijting, schol, tong, schar en andere soorten. We vingen ook behoorlijk wat ovaalronde krabben (Atelecyclus undecimdentatus) en twee kortsnuitzeepaardjes. 

After lunch, we arrived at the first station. The cable of our CTD, the instrument we use for sea water temperature and salinity measurements at different depths, broke just before we planned to let in into the water. So we just started fishing. We fished for 30 minutes, and caught a fair amount of green sea urchins (Psammechinus miliaris), small whiting, plaice, sole, dab, and other species. We also caught quite some Atelecyclus undecimdentatus (a crab species), and two short-snouted sea horses.

Kortsnuitzeepaardjes // Short-snouted seahorses

Vol goede moed begonnen we na het sorteren van de vissen uit de vangst aan de rest van de werkzaamheden: sorteren van de restfractie met o.a. krabben en de zeeappeltjes, meten van de vis. Daarnaast verzamelen we voor een selectie van platvissen gedetailleerdere gegevens: individuele lengte, gewicht, geslacht en ontwikkelstadium en gehoorsteentjes (op basis waarvan we de leeftijd van de vis kunnen bepalen). 

After the first sorting at the conveyor belt, we started with the rest of the catch processing: sorting a subsample of the non-fish species, and measuring the fish. We also collect individual parameters for a selection of the flatfish: individual length and weight, sex, maturity stage, and otoliths (which we use for aging the fish).

We wilden net de eerste vis gaan wegen toen we een volledige black-out op het schip hadden. Dat was op zich geen grote ramp aangezien er niets kaport was in de machinekamer. We besloten voor anker te gaan dat we dichtbij een aquacultuur gebied lagen waar we onder invloed van de wind naartoe dreven. Op zich een goed idee en ook veilig. Vervolgens ging het systeem waarmee we het anker op kunnen halen, kapot. We hadden de keuze tussen 'eeuwig voor anker liggen', of, zo gauw de motoren het weer deden, onszelf bevrijden. Met veel inspanning en toewijding van de bemanning hadden we uiteindelijk alles weer aan boord. Aangezien we geen functionerend ankersysteem meer hadden, moesten we toch terug naar de haven om het te laten repareren. 

We were about to weigh the fish fish when we had a full black-out on the vessel. In itself nothing to be very concerned about, as there was no damage in the engine room. Because we were close to an aquaculture farm, and it was still windy, it was decided to anchor the vessel. So far, so good. but then, the system used for hauling the anchor back in, broke down. We had the choice between either 'stay anchored forever', or, as soon as the engine was running again, make sure that we freed ourselves. With effort and dedication of the crew we managed to get everything back on board. But then, we still didn't have a properly working anchoring system, so we had to return back to Scheveningen for reparation.

Terug in Scheveningen // Back in Scheveningen


No comments:

Post a Comment