Friday, 4 September 2015

Better late than never / beter laat dan nooit


Unfortunately, due to losing our internet connection on board, the blog is running a bit behind. Here a quick update the last bits of week 2.

Door een storing met het internet aan boord loopt de blog helaas wat achter. Hier dus een hele korte update van de laatste loodjes van week 2.

In week 2 we stuck close to the UK coast to avoid the rougher weather offshore. Along the UK coast, especially at our southernmost stations it can be very tricky to fish with bottom gear. There are a lot of rocks and stones as well as old banks with fossilised shell. If these are caught in the nets they become very heavy and cause damage to the nets or worse. In these areas we are very grateful that we can rely on the experience and expertise of our crew to safely pinpoint fishable grounds within our survey grid. This year we also had contact with a Dutch beam trawler who had been fishing in the area just before we arrived. He was able to pass on coordinates of rock free ground and we safely completed the stations without any damage to the nets... bonus!!

Tijdens onze tweede week bleven we dicht bij de Engelse kust vissen om het wat slechtere weer verder uit te kust te mijden. De Engelse kust is op zich een leuke plek om te vissen met vele verschillende soorten. Het nadeel van deze stations, vooral de meest zuidelijke ervan, is dat het erg moeilijk vissen kan zijn door dat er ook veel stenen en rotsen op de bodem zitten en ook hele banken met oude schelpen. Als deze in het net komen dan wordt ons tuig heel erg zwaar wat de netten kan beschadigen... of erger. In deze gebieden zijn wij altijd heel blij om de ervaring van de bemanning om toch redelijk veilig visbestek te vinden. Dit jaar hadden we ook nog even contact met een Texels kotter die ons wat co√∂rdinaten van veilig bestek door kon geven. Zo hebben we toch onze stations kunnen bevissen zonder beschadiging van de netter...bonus!!

 
Stations covered in week 1 (blue) and week 2 (red)
Stations die we in week 1 (blauw) en week 2 (rood) hebben bevist.
 
 
The control centre on the bridge - busy setting the nets
Op de brug - druk bezig met uitzetten van de netten
 
 
 
 
During fishing it is possible to track the weight of the nets from the bridge and if the weight starts to rise too quickly or peaks at high levels then the nets are hauled. Whilst we aim for a 30min haul, we count a haul as valid if it is at least 15mins long.

Tijdens het vissen is het mogelijk om het gewicht wat getrokken wordt te volgen via een systeem op de brug. Als de netten te zwaar worden is dit vanaf de brug dus duidelijk en kunnen de netten worden gehaald. We willen altijd graag 30 minuten vissen, maar een geldig trek is al vanaf 15min.
 
The Marelec system which shows the weight being pullen in the starboard and port nets.
Het Marelec systeem waarbij het gewicht van het stuurbord en backboord tuig bijgehouden kan worden.
 

On Friday August 27th we arrived back in Scheveningen harbour for the mid survey break. For most of the IMARES team this is the end of the trip and myself and Hendrik Jan will be joined by a new team from IMARES for the next two weeks.

Op vrijdag 27ste August voeren we weer in Scheveningen haven binnen. Halverwege de survey gaan de meeste IMARES mensen van boord en wordt de ploeg gewisseld. Ik en hendrik Jan krijgen de komende twee weken dus weer een nieuw IMARES ploeg bij.

No comments:

Post a Comment