Friday 11 August 2017

Een warme ontvangst//A warm welcome (Loes Vandecasteele)


De boomkorsurvey wordt niet alleen door Nederland uitgevoerd. Ook Belgiƫ, Duitsland en Engeland voeren in de Noordzee een boomkorsurvey uit. Om te zorgen dat de methodieken zoveel mogelijk hetzelfde zijn is het interessant en handig om af en toe een internationale uitwisseling te hebben. Dit jaar vaart Loes Vandecasteele van het Belgische instituut ILVO mee met de Tridens en blogt.
The beam trawl survey in the North Sea is carried out by The Netherlands, Belgium, Germany and England. As part of an international exchange Loes Vandecasteele (ILVO Belgium) is on board Tridens this year, and blogs.
Na een lange rit kwam ik maandagochtend 7 augustus in Scheveningen aan. Lichtjes gespannen voor wat mij te wachten stond, maar gelukkig moest ik niet lang zoeken. De Tridens lag vredig te wachten aan de ingang van haven. Met haar opvallend gele jasje kon je er dan ook niet naast kijken.
On Monday morning 7 August I arrived in Scheveningen after a long driev from Belgium. Slightly worried if I could find my way round in the port of Scheveningen, but I soon discovered that Tridens was easy to find (yellow as it is).


De boomkor waarmee we het onderzoek uitvoeren/
/The beam trawl used for the survey
De collega’s van WMR waren er nog niet en ik twijfelde of ik wel al aan boord mocht. De eerste keer op zo’n schip is altijd een zoektocht, net een doolhof. Maar ik was nog niet goed en wel opgestapt wanneer ik vriendelijk door de bemanning onthaald werd naar mijn nieuwe verblijf voor de komende twee weken geleid werd. Mijn hut is super comfortabel, te vergelijken met een hotelkamer! Er werd gezegd dat we zo gingen uitvaren, en nog voor ik het doorhad waren we al de haven van Scheveningen uit.
My Dutch colleagues were not on board yet, so I wondered if I was allowed on board. ENering a new vessel for the first time alsways means that you have to find your way round. However, I was warmly welcomed by the crew a they showed me my cabin for the next two weeks. It almost seems like a hotel room! It was announced that we were about to leave port soon, and before I realised we were on the way.



Kort na afvaart werd de eerste sleep getrokken. Daarbij werden de taken voor de rest van de week verdeeld. Iedereen helpt uitsorteren en daarna gaat elk naar zijn eigen post. Yoeri is de otolieten snijexpert van dienst en Alicia helpt hem met noteren. 
Sorteren van de vangst//Sorting the catch
Ronald geeft alle lengtemetingen keurig door aan Betty die alles netjes in de database registreert. Als laatste mag ik op zoek gaan naar de allerkleinste bijzonderheden die zich tussen het benthos verstopt hebben. Vaak komt de bemanning een handje helpen en zoeken we samen de kleinste vis, krabbetjes, schelpdieren, wormen, zeesterren, etc. uit. Ondertussen vertellen ze mij hun zee-verhalen, wat ik het allerfijnste vind!
Soon after leaving Scheveningen we carried out our first haul. Tasks were divided: together we sort the catch and then everyone works on their own task; Yoeri measures and weighs idividual fish and takes out the otoliths, Alicia writes down the information; Ronald measures the fish for the length-frequency, and Betty enters those measurements directly in the computer. My task is to sort the benthos, and often the crew helps me sorting. In the meantime they tell me their sea-stories, one of the things I like most!


Otolieten van schol-in de pincet en op de handschoen//
Plaice otoliths






 

 



No comments:

Post a Comment